PL: Spis treści EN: Table of contents | - |
PL: Wstęp EN: Preface | - |
Zofia Palak, Anna Prokopiak
Article 01 | PL: Samowychowanie a proces autorehabilitacji osób z niepełnosprawnością EN: Self-education and a process of disabled people’s self-directed rehabilitation | 11-18 |
Zofia Palak
Article 02 | PL: O odkrywaniu swojej godności przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną EN: About discovering one’s dignity by people with intellectual disability | 19-33 |
Adam Mikrut
Article 03 | PL: Zdolność do autorehabilitacji jako konsekwencja wcześniejszych zabiegów wychowawczo-rehabilitacyjnych EN: Self-rehabilitation ability as a result of earlier educational-rehabilitational actions | 35-55 |
Joanna Konarska
Article 04 | PL: Samowychowanie w kontekście choroby terminalnej. Studium tanatopedagogiczne EN: Self-education in the context of terminal illness. Thanatopedagogical study | 57-70 |
Grzegorz Godawa
Article 05 | PL: Niepełnosprawność wzrokowa a samowychowanie – wybrane aspekty psychospołeczne EN: Visual impairment and self-education – selected psychosocial aspects | 71-86 |
Kornelia Czerwińska
Article 06 | PL: Sylwetki EN: Profiles | 87-99 |
Barbara Wojciechowska-Charlak, Teresa Zubrzycka-Maciąg, Grzegorz Sanecki
PL: Spis treści EN: Table of contents | - |
PL: Wstęp EN: Preface | - |
Article 01 | PL: Samoaktualizacja jako istotny wymiar kompetencji zawodowych pedagoga specjalnego EN: Self-actualisation as an essential dimension of professional competence of special teacher | 9-27 |
Zofia Palak 1, Beata Papuda-Dolińska 2
Article 02 | PL: Tożsamość pedagogów w kontekście wychowania do odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu. Szansa czy zagrożenie? EN: Identity of teachers/tutors in the context of educating youth with hearing impairment to responsibility. A chance or threat? | 29-39 |
Małgorzata Zaborniak-Sobczak
Article 03 | PL: Rola terapeuty integracji sensorycznej w procesie autorehabilitacji dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego EN: The role of sensory integration therapist in the self-rehabilitation of a child with sensory processing disorders | 41-49 |
Magdalena Wójcik
Article 04 | PL: Wychowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu EN: Upbringing children with autism spectrum disorders | 51-59 |
Anna Prokopiak
Article 05 | PL: Studium indywidualnego przypadku dziecka słabowidzącego z zespołem Downa jako przykład wychowania rehabilitującego EN: The study of an individual case of a partially sighted child with Down syndrome as an example of a rehabilitation education | 61-71 |
Małgorzata Bilewicz
Article 06 | PL: Rysunek osób z niepełnosprawnością intelektualną – twórcze medium i fundament autorehabilitacji EN: Drawing people with intellectual disabilities – a creative medium and the foundation autorehabilitation | 73-87 |
Kinga Krawiecka
Article 07 | PL: Zabawy plastyczne jako forma autorehabilitacji dziecka – na przykładzie terapii ręki EN: Kids art games as a sort of self-directed rehabilitation – in instant hand therapy | 89-100 |
Małgorzata Brodacka
Article 08 | PL: Aspiracje życiowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim EN: Life aspirations held by youth with mild intellectual disability | 101-122 |
Katarzyna Rusinek
PL: Recenzenci współpracujących z czasopismem w 2014 roku | - |
PL: Spis treści EN: Table of contents | - |
PL: Wstęp EN: Preface | 7-9 |
Article 01 | PL: Wpływ modeli psychiki na ewolucję systemów dydaktycznych EN: The influence of moduls of the psyche on the evolution of didactic systems | 9-28 |
Stanisław L. Popek
Article 02 | PL: Refleksje Zbigniewa Pietrasińskiego (1926–2010) na temat rozwoju w niepublikowanym „Dzienniku komputerowym” EN: On development in nonpublished Computer Diary by Zbigniew Pietrasiński (1926–2010) | 29-39 |
Teresa Rzepa
Article 03 | PL: Geert Hofstede – praktyczne zastosowanie wymiarów kultur narodowych EN: Geert Hofstede – practical application of the dimensions of national cultures | 41-52 |
Dawid Subocz
Article 04 | PL: Zastosowanie elementów muzykoterapii w rehabilitacji osoby z uszkodzeniem centralnego układu nerwowego – studium przypadku EN: The application of music therapy in the rehabilitation of a person with a damaged central nervous system – case study | 53-64 |
Iwona Jędrzejczyk
Article 05 | PL: Wokół operacji plastycznej piersi: oczekiwania i efekty EN: On breast cosmetic surgery: expectations and results | 65-76 |
Teresa Rzepa, Maciej Pastucha, Wilhelm Grzesiak, Andrzej Modrzejewski, Tymoteus z Leoński
Article 06 | PL: Sylwetki EN: Profiles | 77-92 |
Zofia Maleszyk, Ewa Kozak-Czyżewska
Article 07 | PL: Recenzje. Polemiki. Sprawozdania EN: Reviews. Polemics. Reports | 93-103 |
Jacek Szmalec, Barbara Gawda, Izabela Pietras
Article 01 | PL: Dlaczego autonomiczny układ nerwowy może być interesujący dla neuropsychologów? EN: Why may neuropsychology find the autonomic nervous system interesting? | 11-22 |
Agnieszka Maryniak
Article 02 | PL: Neuropsychologiczna analiza uzdolnień specjalnych w zespole savanta a psychologia twórczości EN: Neuropsychological analysis of special abilities in the savant syndrome versus psychology of creativeness | 23-44 |
Gabriela Piekutowska
Article 03 | PL: Wychowanie seksualne jako czynnik demitologizacji płciowości EN: Sexual education as a factor in demythologizing sexuality | 45-56 |
Barbara Smoter
Article 04 | PL: Zmienność przebiegu procesów poznawczych u kobiet w cyklu menstruacyjnym w świetle badań nad asymetrią półkulową i działaniem czynników hormonalnych EN: Variability of the cognitive processes in women during the menstrual cycle in view of the research on hemispheric asymmetry and the influence of sex hormones | 57-75 |
Teresa Staszak-Węglarz
Article 05 | PL: Neuromity w nauczaniu szkolnym EN: Neuromyths in the classroom | 77-82 |
Monika Sobczak-Edmans
Article 06 | PL: Zakłócenia procesu uspołecznienia u dziecka z zaburzeniami z kręgu FAS wychowującego się w środowisku o znacznym nasileniu patologii społecznej – aspekty
neuropsychologiczne i pedagogiczne EN: Disruptions of the socialization process in children with FAS spectrum disorder, growing up in an environment with a high intensity of social pathology – neuropsychological and pedagogical aspects | 83-97 |
Paweł Krukow 1, Agnieszka Bielak 2
Article 01 | PL: Psychologia sportu – w stronę nauk o kulturze fizycznej czy nauk humanistycznych? EN: Psychology of sport – towards the sport sciences or human sciences? | 7-19 |
Katarzyna Rutkowska
Article 02 | PL: Przyswajanie umiejętności pisania przez dziecko EN: Spelling acquisition by Polish child | 21-36 |
Elżbieta Awramiuk
Article 03 | PL: Dźwiękowa metoda początkowej nauki czytania i pisania w koncepcjach D. B. Elkonina i M. Cackowskiej EN: The phonic method of elementary literacy learning according to D. B. Elkonin and M. Cackowska | 37-60 |
Anna Jurek
Article 04 | PL: Alienacja szkolna – psychologiczna charakterystyka zjawiska EN: School alienation – psychological characterization | 61-73 |
Katarzyna Tomaszek
Article 05 | PL: Liczy się pierwsze wrażenie. Fizyczna i społeczna atrakcyjność jako determinanty kształtowania się pierwszego wrażenia w społecznościach internetowych EN: Because first impressions matter. On the meaning of physical and social attractiveness for impression formation on social networking sites | 75-84 |
Maria Anna Bölling
Article 06 | PL: Co i dlaczego obywatele Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej mogli czytać o seksie? EN: What and why could the citizens of communist Poland read about sex | 85-94 |
Tymoteusz Leoński
Article 07 | PL: Recenzje. Polemiki. Sprawozdania EN: Reviews. Polemics. Reports | 95-100 |
Dorota Turska, Beata Daniluk, Aneta Borkowska
Sprawozdanie z konferencji naukowej „Odkrywając sekrety ludzkiego umysłu – współczesne wyzwania neuropsychologii”, Lublin 18–20 listopada 2011 roku
Article 01 | PL: Naznaczanie: między winą a karą EN: Stigma: Between Guilt and Punishment | 11-21 |
Waldemar Tłokiński
Article 02 | PL: Naznaczona starość: adaptacyjna niepełnosprawność EN: Stigmatized old age: adaptational disability | 23-43 |
Henryk Olszewski, Anna Lemke
Article 03 | PL: Charakterystyka dyskursu społecznego nad pojęciem niepełnosprawności EN: Characteristic of social discourse about models of disability | 45-53 |
Grażyna Kwaśniewska
Article 04 | PL: Stygmatyzacja przeniesiona - analiza zjawiska w odniesieniu do rodzin osób niepełnosprawnych i chorych EN: Courtesy sigma – an analysis of the phenomenon in families with sick or disabled members | 55-69 |
Monika Parchomiuk
Article 05 | PL: Człowiek w sytuacji bezdomności - analiza poziomu frustracji i mechanizmów do niej prowadzących EN: Man in the situation of homelessness – an analysis of the level of frustration and of mechanisms leading to it | 71-87 |
Karol Wereszczyński
Article 06 | PL: Społeczny status osób niepełnosprawnych a standardy normalności EN: Social status of disabled persons and standards of normality | 89-99 |
Katarzyna Markiewicz
Article 07 | PL: Wybrane aspekty wypalenia rodzicielskiego matek nastolatków z zespołem Downa EN: Some Aspects of Parental Burnout in Mothers of Teenagers with Down Syndrome | - |
Paweł Kurtek
Article 08 | PL: Samobójstwo w przebiegu choroby schizoafektywnej jako element naznaczania niepełnosprawności człowieka EN: Suicide in schizoaffective disorder as an element of stigma of disability | 113-128 |
Urszula Kruszewska
Article 09 | PL: Depresja jako element naznaczenia niepełnosprawn ości człowieka EN: Depression as a component of stigmatization of human disability | 129-145 |
Małgorzata Steć
Article 10 | PL: Psychologiczny opis sytuacji społecznej młodej kobiety z odległymi następstwami urazu czaszkowo-mózgowego EN: Psychological description of situation of social young woman with distant repercussions of injuries skull-brain | 147-159 |
Kinga Wawrecka
Article 11 | PL: Obraz siebie i własnej choroby a sposoby radzenia sobie osoby chorej na stwardnienie rozsiane. Portret psychologiczny dwóch osób chorych na SM EN: Self-esteem and image of personal disease and ways of coping of a person with multiple sclerosis. Psychological portrait of two people with SM | 161-171 |
Ewa Rzeszutko
Article 12 | PL: Radzenie sobie z następstwami trwałej stomii jelitowej
na przykładzie losów życiowych dwóch osób EN: Dealing with the consequences of sustained intestinal stoma for example, the fate of the life of two persons | 173-187 |
Anna Kot
Article 13 | PL: Recenzje. Sprawozdania. Aktualności EN: Reviews. Polemics. Reports | 189-197 |
Magdalena Gontarczyk, Magdalena Gontarczyk, Izabela Pietras
Sprawozdanie z konferencji „Skale D. Wechslera w praktyce diagnostycznej i klinicznej", Lublin, 26 stycznia 2010 roku
Article 01 | PL: Chlubne tradycje. Początki psychologii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej
EN: Glorious tradition. The beginnings of psychology at Maria Curie-Skłodowska University | 13-21 |
Cezary W. Domański
Article 02 | PL: Uwarunkowania funkcjonowania osoby z uszkodzeniami mózgu -przykład neuropsychologicznego wnioskowania diagnostycznego
EN: Determinants of brain-damaged patients' functioning - an example of neuropsychological diagnostic line of thought | 23-29 |
Łucja Domańska
Article 03 | PL: Przydatność tradycyjnych metod angażujajcych uwagą w diagnozie osób z uszkodzeniami obszarów czołowych i tylnych mózgu EN: Traditional methods assessing attention in diagnosis of patients with anterior and posterior brain lesions | 31-41 |
Łucja Domańska, Magdalena Sowirka
Article 04 | PL: Zachowania dzieci z zespołem Aspergera i proponowane formy pomocy EN: Behaviour of children with Asperger Syndrome and offered help forms | 43-55 |
Aneta Kraszewska-Orzechowska
Article 05 | PL: Zaburzenia emocjonalne u dzieci w młodszym wieku szkolnym EN: Emotional disorders in young school-age children | 57-72 |
Iwona Kosiarska
Article 06 | PL: Radzenie sobie z rodzinnymi wydarzeniami życiowymi przez osoby z nerwicowymi zaburzeniami lękowymi EN: Coping with family life events by persons with neurotic anxiety disorders | 73-84 |
Jacek Olszewski
Article 07 | PL: Realny i idealny obraz siebie u osób po próbach samobójczych EN: Real versus ideal picture of oneself in people after suicide attempts | 85-100 |
Katarzyna Malinowska
Article 08 | PL: Metapamiąć: kliniczne badania eksperymentalne osób z rozsianą patologią mózgu
EN: Metamemory: clinical and experimental research of persons with nonfocal brain pathology | 101-121 |
Ewa Małgorzata Szepietowska, Beata Daniluk
Article 09 | PL: Zasady organizacji procesu rehabilitacji neuropsychologicznej EN: Organization of neuropsychological rehabilitation | 123-135 |
Ewa Zawadzka, Łucja Domańska
Article 10 | PL: Specyfika depresji a trudności w uczeniu się młodzieży gimnazjalnej EN: Specific depression and learning disabilities in secondary education youth | 137-150 |
Anna Wiatrowska, Piotr Gindrich
Article 11 | PL: Problem somatyzacji w przebiegu depresji i jej wpływ na zachowania osób dorosłych EN: Problems of somatisation in the course of depression and its influence on the behaviour of adults | 152-162 |
Aneta Kraszewska-Orzechowska
Article 12 | PL: Strategie kompensacji zaburzeń rozpoznawania twarzy znanych osób u pacjentów po udarach mózgu EN: Compensatory strategies in stroke patients with deficits in recognition of known faces | 164-173 |
Ewa Zawadzka
Article 13 | PL: Osobowość wychowanków rodzin zastępczych w świetle teorii H. J. Eysencka EN: he personality of children in foster care in the light of the Eysenck Personality Theory | 175-187 |
Lidia Winogrodzka
Article 14 | PL: Funkcjonowanie psychospołeczne dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju umiejętności szkolnych EN: Psychosocial functioning of children with learning disabilities | 189-201 |
Urszula Oszwa
Article 15 | PL: Zespół stresu pourazowego u kobiet współuzależnionych EN: Post-traumatic stress disorder in co-addicted women | 203-216 |
Anna Siudem
Article 16 | PL: Zapotrzebowanie na stymulacją młodzieży używającej narkotyków EN: Demand for the stimulation of young people using drugs | 217-227 |
Ireneusz Siudem
Article 17 | PL: Recenzje. Polemiki. Sprawozdania EN: Reviews. Polemics. Reports | 229- |
Dorota Turska, Grażyna Krasowicz-Kupis
Grażyna Krasowicz-Kupis (red.), Dysleksją rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Harmonia, 2006, ss. 152
Article 01 | PL: Rola inteligencji poznawczej i emocjonalnej w dobie nadprodukcji informacji EN: he role of cognitive and emotional intelligence in the age of overproduction of information | 14-22 |
Maria Ledzińska
Article 02 | PL: Osobowościowe determinanty zdolności intelektualnych i poziomu wykonania zadań poznawczych EN: Personality determinants of intellectual abilities and of the level of performing the cognitive tasks | 23-31 |
Marcin Zajenkowski
Article 03 | PL: Inteligencja emocjonalna uczniów a ich osiągnięcia w nauce EN: Students emotional intelligence and their achievements in learning | 34- |
Irena Przybylska
Article 04 | PL: Cechy osobowości i inteligencja emocjonalna uczniów liceum a profil klasy EN: Personality traits and emotional intelligence versus the profile of the secondary school juniors class | 42-58 |
Jakub Lickiewicz
Article 05 | PL: Poziom postawy twórczej uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych EN: The level of creative attitude of students with a differentiated level of school achievements | 60-71 |
Małgorzata Kuśpit, Anna Tychmanowicz
Article 06 | PL: Empatyczny świat ucznia uzdolnionego EN: The empathie world of a gifted student | 75-79 |
Agnieszka Lewicka
Article 07 | PL: Sylwetka osoby twórczej w percepcji studentów kształcących się na kierunkach ekonomicznych i artystycznych EN: The silhouette of a creative person in perception of students of economic and artistic faculties | 82-92 |
Agnieszka Wojtczuk, Dariusz Turek
Article 08 | PL: Rezultaty w nauce i kreatywność uczniów różniących się zdolnościami w percepcji nauczycieli EN: Learning results and creativity of students differing in abilities as perceived by teachers | 94-107 |
Maciej Karwowski
Article 09 | PL: Zmiany poziomu zdolności myślenia dywergencyjnego uczniów klas początkowych jako rezultat zastosowania programu twórczych zadań językowych EN: Changes in the level of divergent thinking ability of first-form students as a result of applying the creative linguistic tasks programme | 113-129 |
Renata Stawinoga
Article 10 | PL: Efektywna komunikacja w kierowaniu klasą szkolną EN: Effective communication in managing a school class | 131-138 |
Zdzisław Kazanowski
Article 11 | PL: Postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych EN: Teachers' attitude towards integration of the disabled children at school | 140-154 |
Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski
Article 12 | PL: Radzenie sobie ze stresem a osiągnięcia szkolne uczniów EN: Coping with stress versus students' attainments at school | 142-165 |
Anna Siudem
Article 13 | PL: Dziecko z trudnościami w uczeniu się matematyki w perspektywie międzynarodowej - próba syntezy EN: The child with problems with learning mathematics in the international perspective - an attempt at a synthesis | 168-183 |
Urszula Oszwa
Article 14 | PL: Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, czyli dysleksja rozwojowa EN: Specific problems with reading and writing - the developmental dyslexia | 185-203 |
Teresa Żołyńska-Głuszak
Article 15 | PL: Obraz hakera w oczach uczniów szkół średnich EN: The image of a hacker in the opinion of secondary school students | 206-214 |
Jakub Lickiewicz
Article 16 | PL: Temperamentalne uwarunkowania konformizmu i nonkonformizmu EN: Temperamental conditioning of conformism and nonconformism | 215-228 |
Ryszarda Ewa Bernacka
Article 17 | PL: Recenzje. Polemiki. Sprawozdania EN: Reviews. Polemics. Reports | 229-236 |
Barbara Gawda, Anna Tychmanowicz, Jacek Zieliński, Katarzyna Ziomek-Michalak
Józef Szopiński, Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe i osobowościowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004, ss. 205.
Sprawozdanie z konferencji: Młodzież I dekady XXI wieku... układ puzzli czy domina?
Article 00 | PL: Wstęp EN: Introduction | 1-4 |
Article 01 | PL: Proces uczenia się i nauczania dzieci i młodzieży w świetle różnic indywidualnych EN: The process of learning and educating children and adolescents in the light of individual differences | 1-10 |
Stanisław Popek
Article 02 | PL: Wspomaganie ucznia w rozwoju osobowym jako cel edukacji EN: Helping the student in his individual development as the educational aim | 1- |
Iwona Gryniuk-Toruń
Article 03 | PL: Obraz siebie osób skłonnych do samoutrudniania w osiąganiu sukcesów EN: The self-picture of people with an inclination to self-handicapping strategy in achieving successes | 1-11 |
Agata Sierota
Article 04 | PL: O wartości pedagogicznej wielostronnej działalności artystycznej. Refleksje po realizacji interkulturalnego projektu dla dzieci pod tytułem DROGI-WEGE EN: On pedagogie value of comprehensive artistic activity. Reflections following the accomplishment of intercultural project for children entitled WAYS-WEGE | 1-12 |
Anna Przybylska
Article 05 | PL: Pamięć dzieci z uszkodzonym słuchem EN: Memory of children with damaged sense of hearing | 1-17 |
Józef Stachyra
Article 06 | PL: Charakterystyka wybranych aspektów percepcji słuchowej u dzieci dyslektycznych EN: The characteristics of the selected aspects of hearing perception in dyslectic children | 1-13 |
Renata Grela-Goryczka
Article 07 | PL: Rodzinne uwarunkowania narkomanii wśród młodzieży EN: Family conditions related to drug-addiction among adolescents | 1-12 |
Anita Anna Rawa
Article 08 | PL: Dwie drogi przetwarzania informacji w modelach oddziaływań perswazyjnych
EN: Two tracks of transforming information in the models of persuasive actions | 1-11 |
Katarzyna Gusztyła
Article 09 | PL: Metaproblemy grup wsparcia uczniów zdolnych i ich nauczycieli EN: Metaproblems of groups supporting gifted students and their teachers | 1-7 |
Joanna Posłuszna
Article 10 | PL: Wpływ temperamentu na zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży EN: The influence of temperament on disturbances in the behaviour of children and youth | 1-19 |
Małgorzata Kuśpit
Article 11 | PL: Recenzje. Polemiki Sprawozdania
EN: Reviews. Polemics. Reports | 1-20 |
Beata Gutowska-Tęcza, Małgorzata Kuśpit, Beata Gutowska-Tęcza, Małgorzata Kuśpit, Joanna Posłuszna, Katarzyna Ziomek, Mariusz E. Michalak
Stanisław Leon Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001
Sprawozdanie z X Europejskiego Sympozjum Somatoterapii oraz III Europejskiego Sympozjum Edukacji Psychosomatycznej
Sprawozdanie z Konferencji Oświatowej „Dziecko zdolne"
Sprawozdanie z I Sesji Naukowo-Metodycznej Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności
Lider XXI wieku — IX Szkoła dla Młodych Liderów Społecznych i Politycznych