
A N N A L E S
U N I V E R S I TAT I S   M A R I A E   C U R I E - S KŁO D O W S K A

LUBLIN – POLONIA
VOL. XVII, 2 SECTIO K 2010

Wydział Politologii UMCS

EWA MAJ

„Głos Lubelski” 1918-1939
„Głos Lubelski” (the newspaper) 1919-1939

ABSTRAKT

Dziennik „Głos Lubelski” był popularnym organem prasowym Narodowej Demokracji na Lu-
belszczyźnie. W okresie międzywojennym zachował ciągłość wydawniczą, utrwalił wpływy wśród 
czytelników. Kierownictwo gazety znajdowało się pod bezpośrednim nadzorem miejscowych instancji 
partyjnych Związku Ludowo-Narodowego, następnie Stronnictwa Narodowego, a także Młodzieży 
Wszechpolskiej i Obozu Wielkiej Polski. Publicystyka dziennika skupiała się na zagadnieniach miej-
scowych, ale przedstawiała je na tle bieżących wydarzeń krajowych i międzynarodowych. Autorami 
artykułów, felietonów, wzmianek czy notatek byli lubelscy członkowie i sympatycy ND. Natomiast 
teksty stanowiące przedruki z endeckiej prasy centralnej były napisane przez przywódców ND na 
czele z Romanem Dmowskim.   

Słowa kluczowe: ogólnoinformacyjny dziennik regionalny, organ partyjny, profesjonalizacja dzien-
nikarstwa 

UWAGI WSTĘPNE

Początki „Głosu Lubelskiego” łączyły się z inicjatywą wydawniczą podjętą w Lub-
linie jeszcze przed wybuchem Wielkiej Wojny. Numer pierwszy „Głosu Lubelskiego”, 
pisma tygodniowego, ukazał się 22 marca 1913 roku. Redaktorem naczelnym został 
Władysław Rogowski, a wydawcą i redaktorem odpowiedzialnym Feliks Moskalewski. 
Obaj zajmowali się tematyką formowania opinii publicznej, edukowania narodowego 



54 EWA MAJ

oraz upowszechniania narodowych wzorców wychowawczych1. Od numeru ósmego 
redakcję periodyku objął Wacław Kryński2. Tygodnik był drukowany w Drukarni 
M. Kossakowskiej w Lublinie. W winiecie miał umieszczone motto zaczerpnięte 
z twórczości Adama Mickiewicza: „Formy przemijają, idea trwa zawsze”. Ostatni 
numer ukazał się 29 listopada 1913 roku. Częściowo zastąpił go nowy organ o tej 
samej nazwie. 

Od 1 grudnia 1913 roku zaczął wychodzić w Lublinie dziennik „Głos Lubelski”. 
Ukazywał się systematycznie z przerwą między 11 kwietnia a 9 października 1914 
roku, kiedy został zawieszony ze względów politycznych. Jego funkcje przejął wówczas 
dziennik „Życie Lubelskie” o charakterze wyłącznie informacyjnym3. „Głos Lubelski” 
został wznowiony 10 października 1914 roku i następnie ukazywał się w Lublinie 
przez całe dwudziestolecie międzywojenne. Początkowo drukowano go w Drukarni 
„Ziemiańska” Władysława Wójcika, od marca 1914 roku w Drukarni Stanisława 
Dżała, następnie powstała Drukarnia „Głos Lubelski”. Format gazety wynosił 47 na 
42 centymetry. Historia dziennika nie stała się dotychczas przedmiotem zaintereso-
wania badawczego pozwalającego na sporządzenie pełnej i monografii naukowej. 
O jego dziejach wzmiankowano przy okazji przedstawiania oblicza politycznego 
miasta i regionu oraz jego władz państwowych i samorządowych, a także prezentacji 
historii prasy ogólnopolskiej i regionalnej4. 

1 Władysław Rogowski (1886-1945) koncentrował działalność publicystyczną na sprawach edukacji 
narodowej, zob.: W. Rogowski, T. Radliński, Szkoła narodowa, słowo wstępne B. Koskowski, Drukarnia 
M. Arcta, Warszawa 1915. Z kolei Feliks Moskalewski był barwną postacią lubelskiego środowiska 
politycznego. Udzielał się w licznych organizacjach. Od roku 1919 piastował funkcję prezesa Okręgu 
Lubelskiego Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”. 

2 Wacław Kryński (1879-1924) po zakończeniu działalności w Lublinie założył w roku 1918 
w Piotrogrodzie pismo „Wieści z Polski”, przegląd tygodniowy życia narodowego. Był jego redaktorem 
i wydawcą. Po ostatecznym opuszczeniu Lublina osiadł w Warszawie, Śp. Wacław Kryński, „Gazeta 
Warszawska”, 12 I 1924, nr 12, s. 1.

3 „Życie Lubelskie”, pismo codzienne, wychodziło w Drukarni „Ziemiańska”. Było kierowane przez 
Zofię Guzowską (1877-1972), która podpisywała dziennik jako redaktor odpowiedzialny i wydawca. 
Guzowska miała już za sobą pierwsze próby działalności literackiej. Ich wyrazem była publikacja zbioru 
opowiadań pt. Nim słońce wzejdzie, Warszawa [1912]. Po zakończeniu pracy redaktorskiej w Lublinie 
kontynuowała ją w Toruniu, gdzie wydawała „Tygodnik Narodowy”, pismo chrześcijańsko-narodowe 
dla wszystkich, Toruń 1923, a potem w latach 1923–1925 periodyk „Gazeta Narodowa” o tym samym 
profilu.

4 J. Jachymek, Oblicze społeczno-polityczne wsi lubelskiej 1930-1939, Wydawnictwo Lubelskie, 
Lublin 1975, s. 175 i n.; E. Maj, Narodowa Demokracja w województwie lubelskim w latach 1918–1928, 
Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002, s. 99–102; J. Marczuk, Prezydenci miasta 
Lublina 1918-1939, Wydawnictwo Mulico, Lublin 1994, passim; A. Notkowski, Polska prasa prowin-
cjonalna Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), PAN, IBL, Pracownia Historii Czasopiśmiennictwa 
Polskiego XIX i XX wieku, Warszawa–Łódź 1982, s. 275–276 i n.; I. Walaszek, „Głos Lubelski” 
wobec wydarzeń na arenie międzynarodowej w latach 1913-1939, [w:] Prasa Narodowej Demokra-
cji 1886-1939, red. A. Dawidowicz, E. Maj, Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010, 
s. 209-254 



55„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

SKŁAD PERSONALNY REDAKCJI

U progu niepodległości Polski zmiany w składzie kierownictwa dziennika postępo-
wały stosunkowo szybko. Funkcję redaktora naczelnego objął Ryszard Wojdaliński, który 
jednak od 1919 roku skoncentrował się na pracy poselskiej w Sejmie Ustawodawczym. 
Niedługo później, skonfliktowany z miejscowym środowiskiem politycznym, odszedł 
ze składu redakcji5. Nowym szefem dziennika został Stanisław Sasorski, a po nim od 
roku 1921 Leon Waściszakowski vel Waściszewski, który był wydawcą i redaktorem 
naczelnym6. Jego obecność w zespole przyczyniła się do rozwoju wpływów czasopisma 
w środowisku Uniwersytetu Lubelskiego (późniejszego Katolickiego Uniwersytetu 
Lubelskiego), gdyż od 1918 roku był profesorem nadzwyczajnym, rok później objął 
stanowisko dziekana Wydziału Prawa i Nauk Społeczno-Ekonomicznych. Od 1922 
roku wraz z księdzem Antonim Szymańskim piastował urząd prorektora Uniwersytetu 
Lubelskiego7. Dalsze zmiany przyniosły obecność w kierownictwie redakcji Edwarda 
Rettingera, Józefa Kanarowskiego, Romana Ślaskiego. Redaktor Kanarowski, podobnie 
jak Waściszakowski, był pracownikiem Uniwersytetu Lubelskiego, prowadził lektorat 
języka niemieckiego na Wydziale Nauk Humanistycznych. Jednak jego obecność w ze-
spole dziennika miała negatywne skutki, utrudniając przebieg procesu integrowania 
składu redakcji, gdyż był konfliktowy, wywoływał zadrażnienia wśród członków zespołu. 
We wspomnieniach utrwalił się negatywny obraz Kanarowskiego, gdyż była to „postać 
powszechnie nielubiana, nawet wśród swoich. Bezczelny, arogancki, zarozumiały, z nie-
bywałym tupetem wypisywał ogromne diatryby i paszkwile, nie licząc się ze słowami 
i dobrymi obyczajami dziennikarskimi”.8 Względna stabilizacja składu redakcji nastąpiła 
po objęciu funkcji redaktora naczelnego przez Stefana Borowskiego, gdy redaktorem 
odpowiedzialnym został Michał Niemier.9 Cenionym organizatorem pracy wydawniczo
-redaktorskiej był Brunon Morzycki, znany z działalności w „Słowie Pomorskim”. 

5 Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, sygn. 2199, R. Woj-
daliński, Wspomnienia lubelskie, k. 165-166; zob.: E. Maj, op. cit., s. 34-35; M. Ryba, Środowiska 
i ugrupowania polityczne na Lubelszczyźnie 1914-1918, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 371-372.

6 Po odejściu z redakcji Sasorski kontynuował pracę dziennikarsko-publicystyczną i redaktorską. 
W latach 1922-1924 pod jego kierunkiem wychodził w Warszawie miesięcznik polityczno-gospodarczy 
„Drogi Polski”.

7 Leon Waściszakowski  vel Leon Waściszewski (1886-1935) koncentrował uwagę badawczą na 
zagadnieniach z zakresu ekonomiki rolnictwa oraz statystyki agrarnej, czego przykładem były publikacje 
naukowe: L. Waściszakowski, Pogląd na sprawę rolną, Lublin 1919; idem, Statystyka. Teoria metody 
statystycznej, Lublin 1930. Badania statystyczne ukierowały jego zainteresowania naukowe na kwestie 
społeczne, zob.:  L. W. [L. Waściszakowski], Dzieci. Szkic statystyczny, Lublin [1928]; L. Waścisza-
kowski, Pracownicy młodociani w świetle badań Kas Chorych, Warszawa 1933.

8 K. Bielski, Most nad czasem, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1963, s. 248-249; G. Karolewicz, 
Kanarowski Józef, [w:] eadem, Nauczyciele. Akademiccy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 
w okresie międzywojennym, t. 2, Lublin 1996, s. 97.

9 Ze względów formalnych rotacja na tym stanowisku była spora, przykładowo od 1929 roku 
objęła je Irena Błażkow, w 1932 roku Zofia Gołębiowska (za wydawnictwo podpisywał Jan Dominko), 
w roku 1933 Stefan Busiewicz.



56 EWA MAJ

PROFIL DZIENNIKA

Przeciętna objętość dziennika wynosiła cztery do sześciu stronic, druk był czarno-
-biały. Układ treści pozostawiał wrażenie wewnętrznej harmonii. Na pierwszej stronie 
zamieszczano materiały polityczne, zawierające tekst o charakterze wstępnym, ogól-
nym, po którym sytuowały się notatki i wzmianki dotyczące najnowszych wydarzeń 
krajowych i zagranicznych. Na dalszych stronicach, oprócz serwisu informacyjnego 
o sprawach lokalnych, były krótkie teksty analityczne, omówienia aktualnych spraw 
politycznych, ekonomicznych, kulturalnych, recenzje teatralne, opinie o nowościach 
książkowych. Uwagę czytelnika skupiały nagłówki, które niekiedy charakteryzowały 
zawartość tekstu. Gazeta miała stałe działy zawierające wiadomości ogólnoużytko-
we, przeznaczone również dla odbiorców znajdujących się poza środowiskiem ND. 
Mieściły się w niej Informacje krajowe (umieszczone na stronicach 1-2), Informacje 
zagraniczne (stronica 2), Sprawy bieżące (stronice 2-3). Podobne przeznaczenie infor-
macyjne „dla wszystkich” miały rubryki: Z województwa, Komunikaty, Wiadomości 
potoczne, Z ruchu towarzystw. Wraz z rozwojem infrastruktury miejskiej poszerza-
ły się rozmiary działu zawierającego repertuar lubelskich placówek kulturalnych 
(kina, teatry) i sportowych, zamieszczany był ponadto program radiowy, stale istniał 
dział ogłoszeń drobnych. W „Głosie Lubelskim” znajdowały się informacje bieżące 
o ruchu pasażerskich pociągów i autobusów w komunikacji regionalnej i ogólnopol-
skiej, odchodzących i przyjeżdżających do stacji Lublin. Poza sferą informacyjną 
redaktorzy dziennika dbali o zapewnienie czytelnikom rozrywki na odpowiednim 
poziomie. Stopniowo ukształtował się kącik Rozrywki umysłowe i dział Literacko-
-naukowy.

Profil pisma był czytelny także przy prezentowaniu spraw lokalnych. Wygospo-
darowano dział poświęcony problematyce miejskiej w postaci Migawek lubelskich10. 
Opisywano w nim jak „cicho, bezbarwnie i monotonnie płynie życie w Lublinie”11. 
Znajdowało się tam miejsce na refleksje o mieście i jego mieszkańcach12, o życiu 
towarzyskim i artystycznym13. Na łamach dziennika zajmowano się też bieżącą prob-
lematyką religijną i kościelną, część zainteresowania czytelniczego kierując na dzie-
dzinę budownictwa sakralnego14. Kolumny o tematyce kulturalnej zawierały artykuły 

10 Tytuł działu prasowego dostosowywano do okoliczności. Niekiedy nosił nazwę „Migawki po-
świąteczne”, Z. Borowska, Migawki poświąteczne, „Głos Lubelski” [dalej: GL] 8 IV 1934, nr 93, s. 6. 

11 Z.G. [Zofia Gołębiowska], Nastroje lubelskie, GL 24 VII 1931, nr 208, s. 5. 
12 Stosunkowo chętnie krytykowano niektóre przywary i słabości mieszkańców Lublina. „Lubli-

niacy, to na ogół naród spokojny, niefrasobliwy, cichutki i bierny”, Z. Gołębiowska, Migawki lubelskie, 
GL 11 I 1931, nr 11, s. 5.

13 „Nasz Lublin jest to sobie miasto wojewódzkie przeciętnie miłe, przeciętnie kulturalne i trochę 
mniej niż przeciętnie czyste [...]. Reprezentacyjnego wyglądu Lublin nie posiada [...]. Drzemią w nim 
instytucje kulturalne, życie towarzyskie i artystyczne, praca społeczna – słowem wszyscy”, Z. Gołę-
biowska, Migawki lubelskie, GL 1 I 1932, nr 1, s. 5.

14 J. Władziński, Remont kościoła powizytkowskiego, GL 29 IV 1934, nr 114, s. 6. W strukturze 
tekstów uwidoczniła się obecność artykułów, wzmianek i notatek poświęconych ruchom religijnym, 



57„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

i felietony Zofii Borowskiej (de domo Gołębiowskiej) oraz Brunona Morzyckiego15. 
Borowska zajmowała się tłumaczeniami literatury francuskiej. Nakładem Wydaw-
nictwa „Głos Lubelski” opublikowała utwór Victora Hugo pt. Zbudź się sumienie! 
Napoleon Mały16. Na szpaltach dziennika drukowane były omówienia życia literacko
-teatralnego autorstwa wybitnych endeckich publicystów, jak Zygmunt Wasilewski17. 
Struktura tekstów świadczyła o gotowości zespołu redakcyjno-dziennikarskiego do 
podejmowania bieżących tematów społeczno-politycznych, troszczono się przy tym 
o reprezentatywność w skali ogólnokrajowej, regionalnej i lokalnej. W dzienniku 
znajdowały się wypowiedzi o wielkich, ogólnopolskich zagadnieniach gospodarczych 
oraz o ich odzwierciedleniu w regionie lubelskim. Można było zauważyć utrzymy-
wanie się ilościowej równowagi tematycznej: obok działu poświęconego polityce 
czy gospodarce w skali kraju znajdował się dział z artykułami prasowymi na temat 
spraw województwa i miasta stołecznego. W każdym numerze gazety redaktorzy 
umieszczali przeciętnie dwa-trzy teksty poświęcone kwestiom politycznym, a oprócz 
nich znaleźć można było wypowiedzi o problematyce wynikającej z zagadnień 
ekonomicznych, jak sprawy społeczne czy kwestie socjalno-bytowe. Problematyka 
ekonomiki narodowej znajdowała odzwierciedlenie w relacjach z posiedzeń organi-
zacji gospodarczych mających siedzibę w Lublinie. Była obecna w sprawozdaniach 
ze spotkań poselskich.

Dziennik był wydawany z niejakim rozmachem, miał stosunkowo znaczne wpływy 
wśród odbiorców18, a jego redaktorzy i publicyści umieli przyciągać uwagę czytelni-
ków, dając dowód umiejętności łączenia funkcji informacyjnej z funkcją perswazyjną. 
Gazeta była pokupna i ceniona w mieście i w regionie19, przeciętny nakład dzienny 
wnosił 2600–3000 egzemplarzy, a modyfikowane kanały dystrybucji świadczyły 
o sporej inwencji jej kierownictwa. Trafiała do rąk czytelników nie tylko przez zakup 
w punktach sprzedażowych, ale też docierała do odbiorcy uboższego, który mógł 
korzystać z numerów pisma wywieszonych w gablotach czy na tablicach ogłoszeń 
w centrum miasta. Ten sposób dystrybucji umożliwiał poszerzanie czytelnictwa prasy 
i wywieranie wpływu na ludność mniej zamożną. Utrzymywano korespondencyjny 
kontakt z czytelnikami, którzy przesyłali do redakcji komentarze, opinie, a także 
informowali o wydarzeniach lokalnych. Zespół redakcyjny systematycznie unowo-
cześniał środki wyrazu plastycznego, korygując szatę graficzną. Od 5 stycznia 1927 

zob.: M. S., Sekciarstwo i wolnomyślność, GL 23 III 1924, nr 82, s. 2; Kościół narodowy w Piaskach 
Luterskich zlikwidowany, GL 2 IX 1927, nr 240, s. 4.

15 Br. Mor. [B. Morzycki], W małym domku, GL 18 IX 1934, nr 255, s. 4.
16 V. Hugo pt. Zbudź się sumienie! Napoleon Mały, tłum. Z. Gołębiowska, Wydawnictwo „Głos 

Lubelski”, Lublin [1920]. Edycja broszurowa była odbitką z „Głosu Lubelskiego” z 1920 roku, numery 
96-101.

17 Z. Wasilewski, Weyssenhofowi do wieńca, GL 11 IV 1932, nr 99, s. 2.
18 Archiwum Państwowe w Lublinie [dalej: APL], Starostwo Powiatowe Lubelskie [dalej: SPL], 

Wpływy polityczne w powiecie, sygn. 1411, Komenda Policji Państwowej powiatu lubelskiego do sta-
rosty lubelskiego, Lublin, 28 października 1926 roku, k. 16.

19 R. Fiszman-Sznajdman, Mój Lublin, Lublin 1989, s. 182.



58 EWA MAJ

roku dziennik nosił tytuł „Głos Lubelski. Ilustrowane Pismo Codzienne”. Jeszcze przed 
dokonaniem powyższej zmiany celem poszerzenia grona odbiorców uzupełniono go 
o dodatki: „Ilustracja Głosu Lubelskiego”, „Tygodniowy Dodatek Ilustrowany Głosu 
Lubelskiego”, „Nasz Dodatek Filmowy”. Coniedzielny dodatek ilustrowany zawierał 
fotografie wybitnych osobistości ze świata polityki, kultury artystycznej, sportu. 
Były tam też zdjęcia rodzajowe i pejzażowe. Zaczęły się pojawiać dokumentacje 
fotograficzne wydarzeń wojennych. Techniczna jakość fotografii nie była wysoka, 
ale nie odbiegała od poziomu fotografii w innych gazetach Lublina. 

Redakcja dziennika dbała o zwiększenie i uatrakcyjnienie oferty wydawniczej20. 
Okazję stanowiły wspomniane dodatki do gazety. Do konkretnego czytelnika skie-
rowany był dodatek w postaci miesięcznika poświęconego „sprawom wychowa-
nia, szkoły i nauczycielstwa” pod nazwą „Przegląd Szkolny”. Wychodził w 1925 
roku, kierował nim Henryk Gertner. Podobnie ukierunkowany był „Koziołek”, 
dwutygodniowy dodatek literacki do „Głosu Lubelskiego”. Ukazywał się między 
październikiem 1938 a marcem 1939 roku. Redagował go Marian Pasztelan. Był 
kontynuowany przez dodatek kulturalno-społeczny „Kultura i Życie”. W latach 1932-
1939 wychodził dodatek „Bałtyk”. Co pewien czas pod firmą „Głosu Lubelskiego” 
pojawiały się drobne artykuły poligraficzne w postaci afiszy, plakatów, rozkładów 
jazdy autobusów miejskich. Profil pisma informacyjnego, o charakterze masowym, 
a także obecność akcydensów prasowych pozwalały sytuować dziennik w gronie 
pism popularnych, które – zgodnie z typologią występującą w literaturze przedmiotu 
– można było zaliczyć do prasy o wysokim poziomie profesjonalizacji zawodowej21. 
Gazeta redagowana była dynamicznie. Redaktorzy reagowali na zmiany zachodzące 
w sferze techniczno-organizacyjnej. Korzystali z nowoczesnych serwisów prasowych, 
wprowadzili połączenie telefoniczne z Warszawą. 

ORGAN PARTYJNY

Dziennik „Głos Lubelski” był organem prasowym Narodowej Demokracji. Wypeł-
niał zadania gazety codziennej o cechach dziennika ogólnoinformacyjnego mającego 
ponadto funkcje polityczne i partyjne. W wymiarze politycznym spełniał wymogi 
propagatora ideologii narodowej, krzewiciela politycznych wartości sytuujących 
naród na naczelnym miejscu22. W wymiarze zaś partyjnym jego zespół redakcyjny 
realizował funkcję organizatorsko-integrującą miejscowe środowisko narodowo-
demokratyczne, skupione w szeregach Związku Ludowo-Narodowego, a następnie 

20 Wydawnictwo „Głos Lubelski” publikowało broszury o charakterze organizacyjnym np.: Statut 
„Hedvigianum”, [Lublin 1930].

21 M. Nieć, Komunikowanie i media. Perspektywa politologiczna, Wydawnictwo Wolters Kluwer 
Polska Sp. Z o.o., Warszawa 2010, s. 122, 124, 127-129.

22 W opinii badacza dziejów prasy międzywojennej był organem partyjnym „o wybitnie ofensyw-
nym charakterze”, A. Notkowski, op. cit., s. 275. 



59„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

Stronnictwa Narodowego, Młodzieży Wszechpolskiej oraz Obozu Wielkiej Polski. 
Przedstawiony powyżej układ ogólnoinformacyjny gazety był dopełniony działami 
o partyjnym charakterze. Taki wymiar miały artykuły ideowe, sprawozdania z życia 
partii, omówienia sylwetek członków jej kierownictwa. Część tekstów wykorzystywano 
jako instrumenty komunikowania wewnątrz ND. Na łamach dziennika publikowane 
były informacje o dacie i miejscu organizowania endeckich zebrań, zjazdów, wie-
ców politycznych, co sprawiało, że „Głos Lubelski” do pewnego stopnia wypełniał 
funkcję biuletynu wewnętrznego23. Kolumny Z ruchu ZLN, a potem Z ruchu SN 
w województwie lubelskim zawierały wiadomości o sytuacji partii, o fluktuacji człon-
ków, o endeckich imprezach politycznych24. Pośrednio można z nich było uzyskać 
informację o stanie finansowym narodowych demokratów, szczególnie w drugiej 
połowie lat dwudziestych, kiedy niemal w każdym numerze dziennika pojawiał 
się w specjalnej ramce apel: Pamiętajcie o składkach na Stronnictwo Narodowe 
lub Składajcie ofiary na Stronnictwo Narodowe. Oprócz informacji o działalności 
lokalnych struktur politycznych redakcja systematycznie przekazywała wiadomości 
o wydarzeniach zachodzących w centralnych strukturach partyjnych w Warszawie 
oraz w niektórych ośrodkach pozastołecznych, zwłaszcza w Poznaniu, Krakowie 
i Lwowie25. Mając do dyspozycji wydawnictwo pod własną firmą upowszechniano 
liczne materiały propagandowe, broszury wyborcze, informatory polityczne oraz wiele 
tekstów zawierających historyczną26 i aktualną publicystykę polityczną27. Część teks-
tów pierwotnie ukazywała się na łamach „Głosu Lubelskiego”, a później stawała się 
samodzielną publikacją28. 

Skład autorów publicystyki politycznej „Głosu Lubelskiego” świadczył o dążeniu 
do zachowania równowagi ilościowej między tekstami sporządzonymi przez uznanych 
polityków narodowodemokratycznych, nierzadko wybitnych specjalistów w dziedzi-
nach ekonomicznych i finansowych, a tekstami autorów miejscowych, związanych 
z Lublinem i regionem lubelskim. Na szpaltach dziennika drukowane były analityczne 
artykuły autorstwa Romana Dmowskiego, a także Joachima Bartoszewicza, Stanisła-
wa Grabskiego, Józefa Hłaski, Medarda Kozłowskiego, Stanisława Rymara, Romana 

23 OWP na Podlasiu, GL 9 I 1927, nr 8, s. 3. 
24 Zebranie ZLN, GL 16 XII 1927, nr 345, s. 3.
25 Zob.: S. Michalczyk, Problematyka pozalokalna w prasie lokalnej, [w:] Tygodniki lokalne. 

I Ogólnopolskie Konfrontacje Dziennikarzy Pism Regionalnych. Wigry 1983, red. E. Kurzawa, Kra-
ków–Katowice 1984, s. 142.

26 K. Waściszewski, Potyczka pod Szklarami. Kartki z pamiętnika 1863 roku, Wydawnictwo „Głosu 
Lubelskiego”, Lublin 1918. Książka ukazała się nakładem Leona Waściszakowskiego.

27 L. Białkowski, Nierasowy rasizm, Wydawnictwo „Głosu Lubelskiego”, Lublin 1939.
28 Dobrą ilustracją znaczenia odbitek „Głosu Lubelskiego” była broszura pt. Czy Śląsk Górny 

będzie nasz?, Wydawnictwo „Głosu Lubelskiego”, Lublin 1921. Stanowiła pięćdziesięciostronicowe 
opracowanie, wydane w Drukarni „Ziemiańska”. Na całość złożyły się następujące teksty: S. Sasor-
ski, Gdańsk i Opole; T. Kryński, Sprawa Śląska Górnego z punktu widzenia Niemiec, Polski i Śląska 
Górnego; Z. Guzowska, W pruskim mundurze; S. Grelewski, Emigranci a plebiscyt.



60 EWA MAJ

Rybarskiego, Stanisława Strońskiego, Jana Zamorskiego, Jerzego Zdziechowskiego29.  
Stanowiły przedruki z prasy ogólnopolskiej. Miały charakter ideologiczny, ale też 
trudno było odmówić ich autorom znawstwa tematyki ekonomicznej, kulturalnej, 
społecznej. Mieli wiedzę teoretyczną, jak Grabski czy Rybarski, zajmujący się od 
wielu lat badaniem zagadnień obejmujących dyscypliny i subdyscypliny naukowe, jak 
ekonomia społeczna. Byli profesorami uniwersyteckimi o znacznym dorobku nauko-
wym. Dysponowali ponadto doświadczeniem politycznym, gdyż w ich biografiach 
wyróżniał się okres służby państwowej na stanowiskach ministrów czy sekretarzy 
stanu, a także posłów i senatorów w parlamencie RP bądź radnych w instytucjach 
samorządu terytorialnego. Ważnym składnikiem działań endeckiego dziennika było 
przytaczanie in extenso parlamentarnych przemówień posłów i senatorów narodowych, 
w tym zwłaszcza Seweryna Czetwertyńskiego, którego związki z Lubelszczyzną 
specjalnie nagłaśniano, podkreślając wielki szacunek, jakim otaczała go ludność 
żyjąca i pracująca w jego majątkach ziemskich30. Podawano także informacje o waż-
niejszych czynnościach politycznych podejmowanych przez klub parlamentarny 
ZLN, a potem SN. Partyjny charakter gazety uwidaczniał się w licznych tekstach 
prasowych prezentujących sylwetki polityczne wybitnych polityków ND, przede 
wszystkim R. Dmowskiego, a także innych osób należących do kierownictwa ZLN, 
SN czy OWP31.

Grono miejscowych autorów publicystyki politycznej było dość stabilne. Kie-
rownictwo ND w całym kraju przestrzegało zasady, zgodnie z którą w skład zespołu 
redakcyjnego endeckiego periodyku wchodził prezes okręgu ZLN, a później SN oraz 
inni miejscowi członkowie kierownictwa partyjnego. W ten sposób „Głos Lubelski” 
pozostawał do dyspozycji przywódców lubelskich struktur Narodowej Demokracji 
Adama Majewskiego, Edwarda Rettingera i Romana Ślaskiego (do 1929 roku)32. 

29 Publikacje książkowe Dmowskiego były umieszczana w odcinkach, przedrukowanych w „Gło-
sie Lubelskim”: R. Dmowski, Jak odbudowano Polskę, cz. 1, GL 16 II 1924, nr 46, s. 3-4. Ostatnia 
osiemnasta część ukazała się w GL 5 IV 1924, nr 95, s. 3-4. Po przewrocie majowym kontynuowano 
edycję dzieł przywódcy ND, zob.: R. Piestrzyński, Głos przeciwnika o Romanie Dmowskim i jego 
dziele, GL 7 I 1929, nr 7, s. 2; O książce Dmowskiego, GL 12 VII 1931, nr 195, s. 3; W. Giełżyński, 
Świat powojenny i Polska, GL 12 VIII 1931, nr 228, s. 3. Przekonywano, że „Kto czytał książkę Świat 
powojenny i Polska, ten powinien przeczytać dalszy jej ciąg – nowe dzieło Romana Dmowskiego pt. 
Przewrót”, GL 10 III 1934, nr 67, s. 4; W. Wasiutyński, Zagadnienie żydowskie w dziełach Romana 
Dmowskiego, GL 8 I 1932, nr 8, s. 4.

30 J. Petrycki, Niemoc rządu, GL 15 VI 1921, nr 158, s. 2; zob.: J. Jachymek, op. cit., s. 138.
31 Odczyt Romana Dmowskiego o początku Europy, GL 24 III 1930, nr 83, s. 2. W 1929 roku 

opublikowano cykl artykułów prasowych Dmowskiego pt. Świt lepszego jutra, zob.: R. Dmowski, Świt 
lepszego jutra. Jednolitość młodego pokolenia, GL 5 XII 1929, nr 332, s. 3; id., Świt lepszego jutra. 
Dwie historie – dwie polityki, GL 6 XII 1929, nr 333, s. 3; idem, Świt lepszego jutra. Dusza młodzieży, 
GL 7 XII 1929, nr 334, s. 2; idem, Świt lepszego jutra. Inteligencja i masy, GL 8 XII 1929, nr 335, s. 3.

32 R. Ślaski, Budowanie samowiedzy narodu, GL 6 I 1927, nr 5, s. 2. Roman Ślaski (1866-1963) 
miał wykształcenie prawnicze. Wsławił się jako redaktor odpowiedzialny i wydawca miesięcznika 
poświęconego teorii i praktyce administracyjnej „Przewodnik Administracji Polskiej”. Periodyk 
wychodził w Lublinie w latach 1919-1920. Jego redaktorem naczelnym był Tadeusz Hilarowicz, zob.: 



61„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

Redakcja „Głosu Lubelskiego, dzięki usytuowaniu członków ZLN we władzach 
państwowych i samorządowych w mieście i w województwie przez dłuższy czas 
działała w warunkach umożliwiających promowanie politycznych i zawodowych 
karier wielu osób, co szczególnie stawało się widoczne w latach 1922-1926. Kierow-
nicy ZLN mieli wówczas do oferowania miejsca pracy w administracji państwowej 
i samorządowej, dzięki wojewodzie lubelskiemu Stanisławowi Moskalewskiemu, 
wieloletniemu członkowi ND. Pozycja wojewody Moskalewskiego do czasu prze-
wrotu majowego oraz status radnych miejskich, jak Majewski czy Ślaski, wpływały 
mobilizująco na młodych ludzi szukających dla siebie miejsca na rynku pracy i dążą-
cych do połączenia poglądów politycznych z uzyskaniem posady, dającej materialne 
zabezpieczenie. 

Znakomita większość tekstów prasowych w „Głosie Lubelskim” była bezimienna. 
Sytuacja taka miała miejsce szczególnie wówczas, gdy wypowiedź dotyczyła spraw 
ogólnych, znanych powszechnie, wypowiadanych niekiedy z patosem33. Niektóre 
artykuły podpisywano inicjałami, jak to miało miejsce w 1919 roku, gdy autor ukryty 
pod inicjałami Ł.W. krytykował okoliczności powstania jesienią 1918 roku w Lublinie 
rządu Ignacego Daszyńskiego. Pisał: „Raduj się Polsko i ufaj, bo cudowna recepta 
starczy na tyle Republik Ludowych, ile będzie trzeba. Jeżeli przyjdzie telefon z Ber-
lina, wymyśli się republikę poznańską, opolską i nalewkowską, wszystko, by przez 
aneksję mieszanych terytoriów nie urazić subtelnych nerwów czerwonej braci znad 
Sprewy”34. Tego typu teksty służyły wywarciu bezpośredniego wpływu na odbiorcę, 
któremu przedstawiano obraz rzeczywistości pełnej niebezpieczeństw dla narodu 
polskiego u progu niepodległości. Znajdowała się w nich czytelna sugestia co do 
ryzyka utraty przez Polaków wpływu na losy własnego państwa.

PUBLICYSTYKA

Wraz z rozwojem pisma można było zauważyć wystąpienie zjawiska specjali-
zacji tematyki publicystycznej. Ton i kierunek nadał Wojdaliński, który zajmował 
się zagadnieniami ustroju prawno-politycznego i gospodarczego państwa35. Potem 
podobnie postępował Borowski, koncentrując się na omawianiu bieżących spraw 

R. Ślaski, Ostatnie lata okupacji austriackiej w Lublinie 1917 i 1918 r., [Warszawa] 1967. Lakoniczną 
wzmiankę na temat odejścia Ślaskiego z szeregów ND zamieścił „Głos Lubelski”. Stwierdzono w niej, 
że „p. Roman Ślaski zgłosił swe wystąpienie ze Stronnictwa Narodowego”, Wiadomości potoczne, GL 
6 V 1929, nr 122, s. 3

33 Objawy bolszewizmu w pow. lubelskim, GL 4 I 1919, nr 4, s. 5.
34 Ł. W., Nieco o polityce rządu ludowego pp. Moraczewskich, Wasilewskich i Thuguttów, GL 

10 I 1919, nr 9, s. 3; zob.: E. Maj, Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej w opinii Narodowej 
Demokracji, [w:] Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej w Lublinie, red. eadem, Lublin 2009, 
s. 175.

35 R. Wojdaliński, Budżet, podatki i waluta, GL 8 IV 1920, nr 95, s. 1; idem, Jaka potrzebna nam 
jest Konstytucja, GL 6 VI 1920, nr 151, s. 1-2.



62 EWA MAJ

politycznych i społeczno-ekonomicznych36. Sasorski przejawiał zainteresowanie 
sprawami zewnętrznego zagrożenia Polski37. Pozostali publicyści ukierunkowali 
się na sprawy miejscowe. Na temat strategii rozwoju miasta wypowiadał się Hi-
polit Lucht, który był radcą lubelskiej Izby Przemysłowo-Handlowej i dyrektorem 
Towarzystwa Kredytowego Miejskiego38. Należał do grona czołowych aktywistów 
Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Właścicieli Nieruchomości. Znana regionalistka, 
poetka i dramatopisarka Wanda Śliwina, czyli Jagienka spod Lublina, zamieszczała 
w „Głosie Lubelskim” informacje prasowe i korespondencje o życiu społeczno-
kulturalnym w ośrodkach pozalubelskich, głównie z Lubartowa39. Z grona ścisłego 
kierownictwa SN w województwie lubelskim warto też wspomnieć o Janie Juścińskim, 
który specjalizował się w problematyce rzemieślniczej, oraz o Stefanie Kowerskim, 
zaangażowanym w sprawy lubelskiego samorządu terytorialnego40. O problematyce 
rolniczej pisał Kazimierz Ligowski przesyłający korespondencję z miejscowości 
Korhynie w powiecie tomaszowskim41. Natomiast sprawy katolickiego wyznania re-
ligijnego oraz informacje o działalności stowarzyszeń katolickich na Lubelszczyźnie 
przedstawiał ksiądz Jan Władziński42. 

Niemałą grupę tekstów publikowanych w gazecie stanowiły wypowiedzi prasowe 
o tematyce ekonomicznej dotyczącej spraw miejscowych. Część z nich była poświęcona 
formom organizacyjnym lubelskich przedsiębiorców, większych i średnich właścicieli. 
Podczas przedstawiania organizacji gospodarczych (związków, stowarzyszeń) pub-
licyści dziennika wykazywali się drobiazgowością przy podawaniu informacji o ich 
strukturze, o członkach czy kierunkach prowadzonych prac. Czytelnik otrzymywał 
zwięzłe, ale dość wyczerpujące, teksty prasowe. W twórczości publicystycznej dzien-
nika pojawiały się materiały informacyjne o miejscowych przemysłowcach, o ich 
aktywności ekonomicznej i zaangażowaniu w problematykę społeczną i polityczną. 
Pisano głównie o członkach SN i endeckich organizacji pomocniczych. Dużo miejsca 
zajmowała prezentacja działalności Wacława Moritza, właściciela fabryki maszyn 

36 St. B. [S. Borowski], Kto równał drogę do Brześcia ?, GL 19 I 1931, nr 19, s. 2; idem, Błędne 
założenia, GL 19 I 1933, nr 19, s. 3.

37 St. S. [S. Sasorski], Gdy ważą się losy Ojczyzny, GL 2 VII 1920, nr 177, s. 1-2.
38 H. Lucht, Spójrzmy w przyszłość naszego miasta, GL 29 XI 1927, nr 328, s. 3; idem, O kierunku 

gospodarki gminy lubelskiej, GL 7 XI 1929, nr 305, s. 3.
39 Jagienka spod Lubartowa [W. Śliwna], Macierz Szkolna w Lubartowie, GL 4 XII 1927, nr 333, 

s. 7; zob.: A. L. Gzella, Śliwina Wanda, [w:] Słownik biograficzny miasta Lublina, t. 2, red. T. Radzik, 
A A. Witusik, J. Ziółek, Lublin 1996, s. 276 – 278.

40 Teksty o miejscowych sprawach samorządu terytorialnego były dopełnieniem artykułów 
endeckiego specjalisty zob. M. Kozłowski, Oszczędności, GL 1 X 1930, nr 274,s. 3; por.: G. Radom-
ski, Samorząd terytorialny w myśli politycznej Narodowej Demokracji 1918-1939, Toruń 2009, s. 59, 
108-110. 

41 K. Ligowski, Głos rolnika, GL 22 I 1933, nr 22,s. 4;
42 Jan Władziński (1861-1935) był związany z parafią katolicką w Krasnymstawie. Publikował 

książki i broszury dotyczące zagadnień historycznych i narodowościowych: J. Ładziński, Lublin w walce 
o swoją polskość między rokiem 1909 i 1913, Lublin [1919]; idem, Piotr Skarga. W 300 rocznicę jego 
zgonu, Lublin 1913; idem, Semici i semityzm, Warszawa 1913.



63„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

i narzędzi rolniczych, należącej w Polsce niepodległej do Zjednoczenia Polskich Fa-
bryk Maszyn i Narzędzi Rolniczych SA w Warszawie, a następnie od 1937 roku do 
firmy Lubelska Fabryka Maszyn i Narzędzi Rolniczych „Plon” 43. Moritz był aktywny 
w lubelskich strukturach SN, należał też do miejscowego koła Polskiej Macierzy 
Szkolnej oraz do Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”. Osobną grupę tematyczną 
stanowiły zagadnienia działalności organizacyjnej właścicieli kamienic oraz średnich 
i drobnych zakładów przemysłowych istniejących w granicach miasta. Zajmowano 
się ich stanem ekonomiczno-finansowym i społecznym44. W tekstach poświęconych 
wspomnianym sprawom przewijały się nazwiska Luchta i Majewskiego, a także Pawła 
Janiszewskiego, Jana Nadarkiewicza, Tomasza Pleskaczyńskiego. W latach wielkie-
go kryzysu obok zagadnień dotyczących średniego stanu miejskiego podejmowane 
były tematy dotyczące ludności bezrobotnej. Pojawiały się informacje o tragicznych 
reperkusjach trudnej sytuacji gospodarczej w postaci wzrostu w Lublinie liczby sa-
mobójstw45. Redakcja „Głosu Lubelskiego” zamieściła na swoich łamach apel Jana 
Riabinina, zawierający stwierdzenie, że „okazywanie pomocy prawdziwym ofiarom 
obecnego bezrobocia jest najpierwszym i najświętszym obowiązkiem każdego spo-
łecznymi kategoriami myślącego obywatela”46. Wypowiedź cenionego w Lublinie 
znawcy losów miasta i jego mieszkańców, członka Towarzystwa Przyjaciół Lublina, 
autora wielu monografii naukowych, miała szczególną wymowę.   

INICJATYWY WYDAWNICZE

Wraz z rozwojem organizacyjnym ND w mieście i w regionie pojawiło się grono 
młodych członków redakcji, oczekujących poparcia ich aktywności politycznej47. 
W ramach Sekcji Młodych SN stan wydawnictwa nadzorował Ludwik Christians, 
który miał spore doświadczenie polityczne z okresu działalności w szeregach Mło-
dzieży Wszechpolskiej. Należał do stosunkowo wąskiego grona członków MW, 
kontynuujących pracę polityczną na eksponowanych stanowiskach w OWP, gdzie 
był kierownikiem Lubelsko-Wołyńskiej Dzielnicy Młodych OWP. Redakcja dzien-
nika poszerzyła swoje wpływy na młode pokolenie, powołując do życia „Dodatek 
Akademicki Młodzieży Wszechpolskiej”. Pierwszy numer ukazał się w roku 1932 
roku. W następstwie rozwiązania OWP intensyfikowano pracę na rzecz pozyskania 

43 B. Mikulec, Moritz Wacław Karol, [w:] Słownik biograficzny miasta Lublina, t. 1, red. T. Radzik, 
J. Skarbek, A. A. Witusik, Lublin 1993, s. 189-190. 

44 Z walnego zebrania, GL 13 III 1934, nr 70, s. 2.
45 Bankructwo moralne. Na marginesie licznych samobójstw w Lublinie, GL 10 I 1931, nr 10, 

s. 4.
46 J. Riabinin, I cóż dalej?, GL 10 I 1934, nr 8, s. 5. Riabinin, archiwista, badacz dziejów Lublina, 

kustosz Archiwum Państwowego w Lublinie, był autorem tekstów o tematyce historycznej, B. Wacho-
wicz, Riabinin Jan, [w:] Słownik biograficzny miasta…, t. 1, s. 232-233

47 M. S., Młodzież akademicka a ideologia narodowa, GL 24 V 1924, nr 141, s. 1.



64 EWA MAJ

młodzieży dla ideologii narodowej. Zmieniony został nagłówek dodatku gazeto-
wego. Począwszy od 10 czerwca 1934 roku, nosił on nazwę „Dodatek Akademicki 
Młodych SN”. Jego publicystyka była skoncentrowana na zagadnieniach życia mło-
dzieży studiującej na wyższych uczelniach, ze szczególnym uwzględnieniem stanu 
młodzieży w KUL. 

Młodzi autorzy „Dodatku Akademickiego”, jak Henryk Cybulski, Józef Olszewski, 
Szymon Szafrański i Leon Świerczyński, odnosili się do spraw ideowo-politycznych, 
podkreślając wartość programu politycznego ND. Zajmowali się kwestiami etyczno
-moralnymi, zwracając uwagę na niebezpieczeństwo podlegania wpływom „roz-
kładowym”, identyfikowanym z rozwojem komunizmu, z obecnością czynników 
„hedonistyczno-liberalnych”, z objawami procesu materializacji społeczeństwa48. 
Krytycznie oceniali położenie państwa pod rządami obozu sanacji politycznej, któ-
ra  rozwijała „zmechanizowaną myśl biurokratyczną” 49. Prezentowali kategoryczne 
opinie o tym, że „Naród i państwo, które chcą mieć w świecie znaczenie, nie może 
płaczliwie, a tęsknie o pokoju zawodzić, lecz grzmieć musi barytonem armat i war-
kotem śmig samolotowych”50. Część uwagi publicystycznej poświęcali omówieniu 
życia politycznego młodego pokolenia, w tym studentów KUL. Członkowie redakcji 
młodzieżowego dodatku czynnie uczestniczyli w zwalczaniu konkurentów politycz-
nych MW oraz Młodych SN na uniwersytecie51. Według nich formalnym wyrazem 
zalegalizowania działalności MW w murach KUL była zgoda władz uczelni na za-
wieszenie w marcu 1934 roku tablicy informacyjnej lubelskiego koła MW. Młodzi 
dziennikarze z „Dodatku Akademickiego” uznali decyzję władz akademickich za 
przejaw troski o narodowe wychowanie młodego pokolenia Polaków52. W dodatku 
do „Głosu Lubelskiego” odnotowano przejawy konfliktów z  kierownictwem Sto-
warzyszenia Katolickiej Młodzieży Akademickiej „Odrodzenie”. Konflikty w du-
żej mierze dotyczyły sprawy obsady eksponowanych stanowisk w stowarzyszeniu 
„Bratnia Pomoc”. Skutkowały formułowaniem zarzutów o wspieranie obozu sanacji 
politycznej. Na łamach dodatku postawiono pytania o to „czy katolickie Odrodzenie 
odrodzi sanację, czy ta sanacja akademicka usanuje [odda obozowi sanacji politycznej 
– uzup. E.M.] katolickie Odrodzenie i czy dobrze na tym wyjdzie Bratnia Pomoc”53. 
Dla członków MW znajdujących się w złej sytuacji materialnej i zagrożonych utratą 
roku akademickiego z powodu nieopłacenia czesnego w redakcji „Głosu Lubel-

48 H.C. [Henryk Cybulski], Do was młodzi, „Dodatek Akademicki Młodych SN” 17 VI 1934, 
nr 9 , s. 6.  

49 To i owo, „Dodatek Akademicki Młodzieży Wszechpolskiej”, nr 2 (33), 26 I 1934, s. 4.
50 P. G., Nowy rok 1934, „Dodatek Akademicki Młodzieży Wszechpolskiej” 1 I 1934, rok IV, nr 1 

(32), s. 4.
51 Podczas wyborów do stowarzyszenia „Bratnia Pomoc” w KUL na łamach „Głosu Lubelskiego” 

pojawiały się w specjalnych ramkach napisy: „Akademicy! W wyborach do Zarządu Bratniaka głosujcie 
na Listę Narodową nr 1”.

52 Tablica MW, „Dodatek Akademicki Młodzieży Wszechpolskiej” 14 III 1934, nr 7 , s. 4.
53 Alfa, Pyrrusowe zwycięstwo, „Dodatek Akademicki Młodzieży Wszechpolskiej”, 12 III 1933, 

nr 4, s. 4; Opłatek, „Dodatek Akademicki Młodzieży Wszechpolskiej” 25 I 1933, nr 2, s. 4.



65„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

skiego” otwarte zostało konto bankowe „Na czesne dla niezamożnych studentów-
narodowców”54.

Kierownictwo redakcji „Głosu Lubelskiego” przejawiało zaangażowanie w roz-
maitych inicjatywach wydawniczych w Lublinie. Interesującym przykładem stało 
się powołanie w roku 1920 podczas działań wojennych na wschodzie Wydziału 
Prasowego przy Wojewódzkim Komitecie Obrony Narodowej. Kierownictwo objął 
Waściszakowski, któremu podlegał zespół: Daniel Śliwicki (wydawca i redaktor 
naczelny „Ziemi Lubelskiej”), Stanisław Sasorski (redaktor naczelny „Głosu Lubel-
skiego), Teodor Kaszyński (dziennikarz z „Ziemi Lubelskiej”), Feliks Kozubowski 
(redaktor naczelny „Robotnika”, będącego organem prasowym Stowarzyszenia 
Robotników Chrześcijańskich). Następnie został dokooptowany Mikołaj Pajdowski 
(redaktor naczelny tygodnika „Polak Kresowy”). Z Wydziałem Prasowym współ-
pracowali: Henryk Wiercieński, ksiądz Jan Władziński, Zofia Turczynowicz, Zofia 
Guzowska, ksiądz Ignacy Cynarski, ksiądz profesor Antoni Szymański, Roman Ślaski, 
prokurator Ignacy Bęski. Wydawano periodyk „Obrona. Tygodnik Ludowy” oraz 
subsydiowano pismo żołnierskie „Front”. Redaktorem naczelnym „Obrony” został 
Waściszakowski55. Czasopismo było organem WKON. Wychodziło od dnia 5 sierpnia 
do dnia 24 października 1920 roku. Propagowało ideę walki z bolszewikom. Podty-
tuł tygodnika wskazywał, że głównym adresatem jego treści była ludność chłopska 
podobnie jak zawartość czasopisma wskazywała, że znaczną część publicystyki 
prasowej kierowano do tej ludności56. Z kolei czytelnika „kresowego” poszukiwano 
przez publikację periodyku „Straż nad Bugiem”, także wspieranego organizacyjnie 
przez zespół publicystyczno-dziennikarski „Głosu Lubelskiego”57. Było to przedsię-
wzięcie bardziej trwałe, pozwalające na przywiązanie odbiorcy do tytułu prasowego. 
Tygodnik wychodził pod firmą Okręgowego Zarządu Polskiego Towarzystwa Opieki 
nad Kresami w Lublinie, czyli organizacji pomocniczej ZLN, a potem SN. Ukazywał 
się w latach 1926-1930 pod kierunkiem Bolesława Dziemskiego. Funkcję redaktora 
naczelnego sprawował J. Kanarowski.

54 Lubelscy studenci-narodowcy, GL 4 III 1934, nr 61, s. 2; 10 studentów-narodowców, GL 24 III 
1934, nr 81, s. 5; Ofiarność społeczeństwa lubelskiego, „Dodatek Akademicki Młodzieży Wszechpol-
skiej” 14 III 1934, nr 7, s. 4.

55 „Obrona” 24 X 1920, nr 11-12; zob.: L. Gzella, Dziennikarski epizod prof. L. Waściszakowskie-
go, [w:] Katolicki Uniwersytet Lubelski. Wybrane zagadnienia z dziejów Uczelni, red. G. Karolewicz, 
M. Zahajkiewicz, Z. Zieliński, Lublin 1992, s. 409-411. 

56 Odezwę „Do włościan”, sygnowaną kryptonimem ks. J.W., napisał ksiądz Władziński, a cykl 
artykułów pod wspólnym tytułem „Wykonanie reformy rolnej” był autorstwa Waściszakowskiego.

57 Od 1927 roku nosił podtytuł „Organ Wojewódzki Polskiego Towarzystwa Opieki nad Kresami”, 
rok później: „Pismo polityczne, społeczne, oświatowe, poświęcone zagadnieniom Ziem Wschodnich”.



66 EWA MAJ

UDZIAŁ W RYNKU PRASOWYM

Redakcja dziennika prowadziła stałą obserwację rynku prasowego. Część tej 
pracy miała znamiona promowania własnych, firmowych produktów medialnych, 
w tym prasy narodowodemokratycznej i jej akcydensów. Systematycznie informo-
wano o ukazaniu się kolejnych numerów ogólnopolskich dzienników i tygodników, 
dużo uwagi poświęcając organom teoretycznym ZLN i SN jak „Przegląd Narodowy”, 
„Przegląd Wszechpolski” czy „Myśl Narodowa” oraz czasopiśmiennictwu OWP, 
zwłaszcza „ABC”. Wraz z powstaniem szeregów „potomstwa obozowego” obserwacji 
poddawana była sytuacja prasy radykałów narodowych spod znaku Obozu Narodowo
-Radykalnego58. Natomiast niezależnie od sytuacji politycznej w kraju i w regionie 
nieustannie przedmiotem zainteresowania publicystyki dziennika były periodyki 
wydawane przez organizacje pomocnicze ND. 

Niemal przez cały czas istnienia redakcja „Głosu Lubelskiego” miała kłopoty 
finansowe, ale wytrzymała konkurencję z innymi popularnymi dziennikami w Lub-
linie, jak „Ziemia Lubelska” i „Express Lubelski”. Endecki periodyk pozostawał 
w konflikcie z zespołem „Ziemi Lubelskiej”. Jego publicystyka nieustannie podle-
gała krytyce ze strony redakcji rywala politycznego. W licznych tekstach prasowych 
pojawiały się wzajemne złośliwości, którym towarzyszyło krytyczne wyliczanie 
błędów. Szczególnie wyraziste były zarzuty publicystów „Ziemi Lubelskiej” wobec 
redakcji „Głosu Lubelskiego” w czasie kampanii wyborczej w 1922 roku, kiedy 
pisano o Taktyce wyborczej „Chjeny”, zarzucając członkom ND rozbijanie jedności 
narodowej, utrudnianie konsolidacji centroprawicy, wprowadzanie chaosu w umysłach 
wyborców59. Próby przelicytowania ideowo-politycznego w dużej mierze wynikały ze 
współzawodnictwa o czytelnika mającego identyczny bądź zbieżny system wartości 
politycznych. 

Ubieganie się „Głosu Lubelskiego” o pierwszeństwo w starciu z „Ziemią Lubelską”, 
adresowaną do odbiorców centroprawicowych, miało większe znaczenie, niż rywali-
zacja z lubelskimi periodykami piłsudczykowskimi, sanacyjnymi, socjalistycznymi 
czy żydowskimi. W tym starciu kierownictwo „Głosu Lubelskiego” doczekało się 
niejakiej satysfakcji, gdy w 1931 roku konkurentka (wydawana w latach 1923-1925 
jako „Nowa Ziemia Lubelska”) zakończyła żywot. Nie oznaczało to jednak poprawy 
kondycji finansowej endeckiego periodyku, który w latach wielkiego kryzysu gospo-
darczego borykał się z niedoborami funduszy na działalność wydawniczą. Kłopoty 
finansowe próbowano rozwiązać, przeznaczając na cele wydawnicze pieniądze po-

58 Wykrycie kolportażu „Nowej Sztafety”, GL 26 IX 1934, nr 263, s. 1; Rewizje i aresztowania 
w ONR, GL 28 IX 1934, nr 265, s. 1.

59 W. Skiba, Taktyka wyborcza „Chjeny”, „Ziemia Lubelska” 11 X 1922, nr 278, s. 2; R. Wojda-
liński, Zdemaskowanie oszczerstw „Głosu Lubelskiego”, „Ziemia Lubelska”, 17 X 1922, nr 288, s. 2. 
Nakładem „Ziemi Lubelskiej ukazały się broszury: O co walczył poseł Wojdaliński, [Lublin 1922]; O co 
walczył w Sejmie Ustawodawczym poseł Wojdaliński, [Lublin 1922]; R. Wojdaliński, Ze wspomnień 
działacza Narodowego Zjednoczenia Ludowego, „Więź” 1974, nr 11, s. 99-114..



67„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

chodzące z ofiar publicznych na cele społeczne, co skutkowało procesem sądowym. 
Redakcja endeckiego dziennika zdecydowała się podjąć działania publicystyczne, 
które mogły złagodzić następstwa skandalu i skierować zainteresowanie publiczności 
na rywala. Przeprowadzono kampanię prasową na rzecz rozliczenia wpłat chary-
tatywnych składanych do redakcji „Ziemi Lubelskiej” na cele publiczne60. Żądano 
dokonania zestawienia płac i udostępnienia ksiąg kasowych wydawnictwa, próbując 
minimalizować skutki afery we własnych szeregach.

Skład redakcyjno-dziennikarski zapewniał gazecie dość różnorodną tematykę 
artykułów, felietonów, notatek czy wzmianek prasowych. Starania miejscowych pub-
licystów były docenione przez konkurencyjny obóz polityczny, choć po przewrocie 
majowym przynosiły dziennikowi negatywne skutki w postaci ingerencji cenzorskiej 
w treść pisma. W miesięcznych sprawozdaniach sytuacyjnych wojewody lubelskiego 
informacje o zawartości „Głosu Lubelskiego” zwykle zajmowały sporo miejsca, 
zyskując niejakie uznanie u osób sporządzających raporty. W sprawozdaniach po-
jawiały się wyrazy docenienia wartości dziennika, który wyróżniał się pozytywnie 
na tle pozostałej prasy opozycyjnej na Lubelszczyźnie, ocenianej jako prowincjo-
nalna, pozbawiona szerszych aspiracji, skoncentrowana na zagadnieniach lokalnych. 
W sprawozdaniu datowanym 5 grudnia 1929 roku znalazła się wzmianka o tym, że 
redaktorzy dziennika dbali o utrzymanie proporcji między przedrukami tekstów 
z innych periodyków, a artykułami pisanymi przez „siły lokalne”61. Zainteresowanie 
„Głosem Lubelskim” wynikało przede wszystkim z praktyki monitorowania prasy 
opozycyjnej wobec rządzącego obozu sanacyjnego. Było zarazem dowodem na sku-
teczność publicystyczną redakcji dziennika, którego poszczególne numery poddawane 
były starannemu oglądowi. Wnikliwa lektura tekstów prasowych skutkowała stanem 
niemal permanentnej konfiskaty za ich zawartość merytoryczną62. Przykładem mogła 
służyć sytuacja periodyku jesienią 1929 roku, kiedy w kolejnych dniach z przyczyn 
cenzuralnych wstrzymywany był druk poszczególnych numerów. Zatrzymano mię-
dzy innymi dwa artykuły Stanisława Strońskiego Różaniec (1 X 1929, nr 268) oraz 
Samobiczowanie (8 X 1929, nr 275), a także teksty: Dochodzimy (9 X 1929, nr 277), 
Zwycięstwo idiotyzmów (10 X 1929, nr 277), Krótki, lecz obfity sezon sanacji (20 X 
1929, nr 287), Katastrofa w samorządach (23 X 1929, nr 290)63. Głównym sposobem 
obrony przed represjami stała się aktywność propagandowa. Egzemplifikację sta-
nowiła w 1930 roku akcja nagłośnienia na cały kraj sprawy aresztowania dawnego 
członka redakcji „Głosu Lubelskiego”, a wówczas redaktora „Słowa Pomorskiego” 

60 Co się stało z ofiarami składanymi w „Ziemi Lubelskiej”?, GL 20 IX 1934, nr 257, s. 5; Wykaz 
ofiar niezapłaconych przy likwidacji „Ziemi Lubelskiej”, GL 30 IX 1934, nr 267, s. 7.

61 APL, SPL, Miesięczne sprawozdania sytuacyjne wojewody lubelskiego, sygn. 1410, k. 208.
62 Konfiskaty-konfiskaty, GL 25 II 1931, nr 56, s. 2; Konfiskata „Głosu Lubelskiego”, GL 4 VII 

1931, nr 187, s. 3; Konfiskata „Głosu Lubelskiego”, GL 23 VII 1931, nr 207, s. 1; Konfiskata „Głosu 
Lubelskiego”, GL 17 VIII 1931, nr 232, s. 3

63 APL, SPL, Miesięczne sprawozdania sytuacyjne wojewody lubelskiego, sygn. 1410, k. 125, 
143, 145, 163.



68 EWA MAJ

w Toruniu Józefa Kanarowskiego. Przedstawiano go jako ofiarę szykan pod adresem 
opozycji antysanacyjnej64.

UWAGI KOŃCOWE

Dziennik „Głos Lubelski” spełniał zadania informacyjnego organu prasowego 
„dla wszystkich” odbiorców w regionie lubelskim, ale o wyraźnym zabarwieniu 
ideologicznym. Jego redaktorzy rzadko pozostawiali informację bez komentarza, 
zdecydowanie częściej traktowali gazetę jako medium odpowiednie do relacjonowa-
nia wydarzeń politycznych, szacowania ich pod względem ideowo-politycznym oraz 
kształtowania oceny pozycji narodu polskiego, stanu państwa, sytuacji wewnętrznej 
i międzynarodowej. W czynnościach komunikowania politycznego korzystali z wiedzy 
specjalistycznej dotyczącej zagadnień społecznych, ekonomicznych, kulturalnych, 
narodowościowych, wyznaniowych, z zastrzeżeniem, że efekty pracy dziennikarsko-
-publicystycznej kierowali do czytelników, którzy nie musieli dysponować odpowied-
nio wysokim wykształceniem, aby zrozumieć przekaz prasowy. Teksty w „Głosie 
Lubelskim” były rozmaitej wielkości i o zróżnicowanej zawartości merytorycznej, 
by każdy odbiorca poczuł satysfakcję, znajdując materiał zrozumiały i klarowny. 
Na łamach gazety dość udatnie charakteryzowano interesy wspólne nadawcy i od-
biorcy komunikatu politycznego umieszczonego w treści dziennika. Kształtowane 
było wyobrażenie otaczającej rzeczywistości społecznej, gospodarczej, politycznej. 
Formowano świadomość wspólnoty zwolenników wartości narodowych, mających 
poczucie zagrożenia tożsamości narodowej i wyrażających gotowość do nieustannej 
jej pielęgnacji. Pismo wypełniało wiele funkcji: informacyjną, ideową, agitacyjno-
-propagandową, integracyjną, edukacyjną. Domknięciem historii gazety był wybuch 
drugiej wojny światowej. Ostatni numer dziennika (nr 258, rocznik 26) wyszedł 27 
października 1939 roku, zamykając czas istnienia periodyku.

ABSTRACT

Daily newspaper „Głos Lubelski” was a popular press title of the National Democracy in Lublin 
region in 1918-1939. During the interwar period it remained the publishing continuity and strengthened 
its influence among its readers. The newspaper’s management was supervised by the local partisan 
structures of National Populist Union and later National Party as well as  All-Polish Youth and Camp 
of Great Poland. The journalism writings in the newspaper were focused on local issues but with the 
national and international background. The authors of the articles were members and supporters of 

64 Kanarowski przebywał w miejscu odosobnienia od 10 października do 13 listopada 1930 roku. 
Przed dniem wyborów parlamentarnych publicysta lubelskiego dziennika stwierdził, że „redaktor 
Kanarowski był więziony przeszło miesiąc, przeto obecnie jest jasne zupełnie co było powodem jego 
aresztowania i długiego przebywania w areszcie”, Red. Józef Kanarowski na wolności, GL 15 XI 1930, 
nr 324, s. 2. 



69„GŁOS LUBELSKI” 1918-1939

National Democracy in Lublin. The newspaper also published the reprints of National Democracy’s 
national press written by the movement’s leaders including Roman Dmowski.

Keywords: regional daily newspaper, partisan press release, professionalization of journalism

Ewa Maj – dr hab. prof. UMCS, kierownik Zakładu Myśli Politycznej w Wy-
dziale Politologii UMCS w Lublinie, prodziekan. Zainteresowania badawcze: myśl 
polityczna, komunikowanie polityczne, prasa w Polsce. 


